Scouts Kontich 28ste Sint Maarten
Scouting op maat en fiscaal attest

De kosten van scouting wegen niet voor elke ouder even zwaar door. Daarom komt Scouts en Gidsen Vlaanderen tegemoet aan mogelijke financiële drempels. Dit heet Scouting op maat. Lees hieronder wat dit precies inhoudt.

Fiscaal attest

Voor kinderen jonger dan 14 jaar kunnen ouders de kosten voor de deelname aan kampen en weekends inbrengen op hun belastingbrief van het volgende jaar. Voor kinderen met een zware handicap is de leeftijdsgrens 21 jaar. Dit attest heeft geen betrekking op het lidgeld. Zie daarvoor ‘verminderd lidgeld’.

Download het fiscaal attest hieronder. Vul na het kamp of weekend al zoveel mogelijk info in op het document, en geef het dan aan de leiding. Zij handelen dit verder af.

Verminderd lidgeld:

Het standaard lidgeld van Scouts en Gidsen Vlaanderen bedraagt €43,00. Onze groep wil Scouting voor iedereen toegankelijk maken en koos er dan ook voor om daarbovenop geen cent extra te vragen. Het verminderd lidgeld bedraagt daarom dan ook €10.

Tijdens de inschrijving kan u aangeven dat u graag gebruik wil maken van de mogelijkheid tot verminderd lidgeld. Indien u dit bent vergeten te doen tijdens uw inschrijving kan u dit ook altijd aan de takleiding vragen. Zij zullen dit discreet afhandelen.

Wanneer het secretariaat de inschrijving in orde heeft gebracht via de groepsadministratie, zal uw inschrijving afgerond zijn en ontvangt u een lidkaart.

Uniform op maat:

Bij vertoon van uw lidkaart krijgt u in de Hopper (Scoutswinkel) 60% korting op een Scoutshemd en 50% korting op een Scoutsbroek of -trui. Dit wel alleen als de aanvraag tot verminderd lidgeld volledig is afgerond.

Fonds op maat:

Voor kampen, weekends en andere activiteiten kan Scouts en Gidsen Vlaanderen ook tussenbeide komen. De kostprijs van een kamp wordt dan voor 1/3 door de groep betaalt, 1/3 door Scouts en Gidsen Vlaanderen en 1/3 door het lid.

De kostprijs van een weekend of kamp wordt aangepast in functie van de geplande activiteiten en de reële huurkost van een terrein of lokaal, alsook de geplande kost om te voorzien in voeding en drinken. De bedragen die hieronder vermeld worden veranderen echter maar uitzonderlijk, of wijken niet veel af van de hieronder aangegeve kosten. In 2023 kostten de weekends en kampen:

• Kapoenen: rond de €30 voor een weekend, €75 voor kamp (5 dagen).
  • Welpen: rond de €35 voor een weekend, €95 voor kamp (7 dagen).
  • Tonca’s: rond de €35 voor een weekend, €145 voor kamp (10 dagen).
  • Jongverkenners: rond de €35 voor een weekend, €45 voor PaPaKa (4 dagen), €145 voor kamp (10 dagen).
  • Verkenners: rond de €35 voor een weekend, €145 voor kamp (11 dagen).

U kan fonds op maat bij de leiding aanvragen. Doe dit zo snel mogelijk nadat u de weekend- of kampuitnodiging ontvangen heeft, of vraag het al in het begin van het jaar aan. De leiding doet vervolgens voor u een aanvraag bij Scouts en Gidsen Vlaanderen en handelt de rest dan discreet verder af.